HVEM ER AYN RAND?
av Vegard Martinsen |
||
"Han hadde hatt det travelt de to siste årene. Monadnock
hadde ikke vært hans eneste oppgave. Fra forskjellige stater, fra forskjellige
deler av landet kom det uventede anmodninger til ham: privathus, små kontorbygninger,
beskjedne fabrikker. Han hadde bygd dem - hadde sneket seg til noen få
timers søvn i tog og fly som fraktet ham mellom Monadnock og fjerntliggende
byer. -Jeg har vært i New York og jeg likte Enright House. -Jeg har sett
Cord-bygningen. -Jeg har sett et bilde av det Templet som ble revet. Det
var som en underjordisk elv fløt gjennom landet og brøt opp til overflaten
i små kilder på tilfeldige, uberegnelige steder...." Slik beskriver Ayn Rand i Kildens utspring de første tegn
på den kompromissløse arkitekten Howard Roarks endelige gjennombrudd. Men
en tilsvarende beskrivelse passer like godt på det som er skjedd de siste
årene med hensyn til gjennombruddet for Ayn Rands egne ideer. Ayn Rand har alltid blitt lest; helt siden The Fountainhead
utkom i 1943 har hennes bøker vært bestsellere - ifølge en fersk utgave
av Library Journal har hennes bøker solgt i et samlet opplag på ca 30 millioner
eksemplarer. Men hennes ideer har vært særdeles upopulære både blant de
liberale (som er den amerikanske betegnelsen på de venstreorienterte) og
blant de konservative. De konservative mislikte hennes ateisme, og de liberale
mislikte hennes motstand mot enhver form for offentlig styring av økonomien.
Så selv om "alle" hadde lest henne, var det ingen som snakket
om henne eller hennes ideer: intet etablert miljø fant en meningsfelle
i henne. Men i de siste fire/fem år er hennes ideer blitt mer og
mer akseptert. I en amerikansk undersøkelse foretatt av Library of Congress
i 1991 om hvilken bok som hadde vært mest innflydelsesrik, kom Ayn Rands
Atlas Shrugged (1957) på annenplass (etter Bibelen). Atlas Shrugged ble
anmeldt i alle de store avisene, men ingen av de bøkene hun skrev etter
Atlas Shrugged ble anmeldt i noen viktig avis eller tidsskrift; siden det
var umulig å argumentere mot henne, forsøkte de etablerte å tie henne ihjel.
Men i 1995 utkom en samling med hennes korrespondanse, Letters of Ayn Rand,
og denne ble gjenstand for svært positive omtaler i alle de store avisene. Ayn Rand skrev ikke bare skjønnlitteratur av særdeles
høy litterær kvalitet, hun var også en nyskapende filosof. Som en rekke
andre store forfattere dramatiserte hun filosofiske problemstillinger i
sine skjønnlitterære verker, men hun var ikke tilfreds med de svarene som
tidligere filosofer hadde gitt på de viktige filosofiske spørsmål, og derfor
utarbeidet hun sine egne svar. Og også filosofen Ayn Rand, ikke bare den
skjønnlitterære forfatteren Ayn Rand er i ferd med å slå igjennom. Det
fremtredende tidsskriftet The Economist har anerkjent henne som en av vår
tids mest innflydelsesrike tenkere: i en artikkel i januar 1994 (med den
for The Economist typiske tittelen "Good Guru Guide") var hun
en av kun 17 som ble omtalt. Også det prominente tidsskriftet The New Yorker
viet henne sommeren 1995 en lang artikkel. Flere nye lærebøker i filosofi
for amerikanske universiteter inneholder kapitler om Objektivismen (som
var det navn Ayn Rand ga sitt filosofiske system). F.eks. inneholder Roth/Sontags
The Questions of Philosophy (utgitt 1988) et kapittel med tittelen "Ayn
Rand and the Objectivist Approach", og en av de mest brukte lærebøkene,
Joel Feinbergs Reason and Responsibility (utgitt 1993), inneholder et av
hennes essays om etikk. Så det kan ikke være tvil om at Ayn Rands innflydelse
er økende. Man hvem var hun? Hva består hennes ideer av? I resten av artikkelen
skal vi se nærmere på disse spørsmålene. Ayn Rand ble født inn i en jødisk familie i St. Petersburg
(Leningrad), Russland, i 1905. Hennes opprinnelige navn var Alissia Rosenbaum. Det
viste seg tidlig at hun var meget begavet, og hun var alltid flink på skolen.
Hun leste mye, og allerede da hun var fire år gammel hadde hun bestemt
seg for å bli forfatter. Hun studere filosofi og historie ved universitetet i Leningrad,
og en av hennes filosofilærere var den da kjente platonisten N. O. Lossky.
Da hun (i 1921) var oppe til avsluttende muntlig filosofieksamen, sa Lossky
til henne at det så ut til at hun ikke delte Platons synspunkter. "Nei",
svarte hun. Da Lossky spurte hvorfor, fikk han høre Ayn Rand si at "mine
filosofiske synspunkter er ikke en del av filosofihistorien ennå. Men det
vil de bli." Tidlig var hun blitt fascinert av film, spesielt amerikanske
filmer, og hun studerte også film ved Statens Institutt for Filmkunst. Hun opplevet den russiske revolusjon på nært hold, og
avskydde alt den stod for. Hun gjorde alt hun kunne for å komme seg vekk
fra Russland, men først i 1925 klarte hun på skaffe seg utreisetillatelse
til USA, hvor hun offisielt bare skulle besøke slektninger. Før avreisen
ba hennes familie henne fortelle verden at Russland under sosialismen var
blitt gjort om til en enorm gravplass. Tidlig i 1926 ankom hun til USA. Til å begynne med arbeidet
hun i mange forskjellige typer småjobber, og hun klarte etterhvert å finne
arbeid i Hollywood. Blant annet arbeidet hun i 1929 i filmselskapet RKOs
kosteymeavdeling. Hun arbeidet også som statist, og på en filminnspilling
møtte hun skuespilleren Frank O'Connor, som hun umiddelbart forelsket seg
i. De giftet seg i 1929. Alissia Rosenbaum hadde nå skiftet navn til Ayn Rand,
Ayn etter fornavnet (Aino) til en finsk forfatter hun likte, og Rand visstnok
etter sin Remington-Rand skrivemaskin. Hun brukte nå all fritid på å forberede
seg på sin fremtidige karriere som forfatter - de fleste av hennes øvestykker
fra denne tiden er senere blitt utgitt - men først i 1932 fikk hun solgt
et av sine arbeider, Red Pawn, et filmmanuskript med handling fra det sosialistiske
Sovjetunionen. Dette stykket hadde hun begynt å arbeide på sent i 1931.
Allerede i et så tidlig arbeid tok Ayn Rand opp viktige
filosofiske (dog i hovedsak politiske) problemstillinger: Kommunismen krever
at det enkelte menneske må gi avkall på sin uavhengighet og sin lykke for
å tjene gruppen; kommunismen ødelegger derfor mennesket og menneskets lykke.
Red Pawn påpeker også de store likheter mellom kommunisme og religion:
Begge hevder at det enkelte menneske skal tjene noe som er større enn det
selv: Gud eller arbeiderklassen, og det som ansees for etisk høyverdig
er for det enkelte menneske å ofre seg selv til fordel for Gud/arbeiderklassen.. Ayn Rand solgte alle rettigheter til Red Pawn til Universal
Pictures for $1.500; Universal solgte det videre til Paramount for $20.000.
Dessverre er filmen ennå ikke laget, men et synopsis av manuset kan leses
i boken The Early Ayn Rand. For å kunne skrive Red Pawn avbrøt Ayn Rand arbeidet med
det som skulle bli hennes første store roman: We the Living. Hun hadde
begynt på denne romanen i 1930, og den ble utgitt i 1936. Dette er en betydelig
roman med handling fra den russiske revolusjon. Boken tar for seg tre personer,
aristokraten Leo, den idealistiske kommunisten Andrej, og ingeniørstudenten
Kira, og viser hvordan alle blir ødelagt av den kommunistiske ideologien.
Boken viser også hvordan et kommunistiske samfunn nødvendigvis må bli gjennomkorrupt.
Men temaet også her, som i Red Pawn, er forholdet mellom det enkelte individ
og staten. Boken ble slaktet av kritikerne - den kom jo ut midt under "the
red decade", hvor alle intellektuelle hyllet sosialsimen - som mente
at forfatteren var altfor kritisk mot det kollektivistiske ideal. Boken
ble ikke markedsført fra forlagets side, og til å begynne med var salget
dårlig, men ett år etter utgivelsen begynte salgstallene å øke sterkt.
Men da hadde forlaget allerede besluttet ikke å trykke noen flere opplag.
Boken ble først tilgjengelig igjen i 1959, etter at Ayn Rand var blitt
en bestselgende forfatter med sine to neste romaner. We the Living ble filmatisert i Italia i 1942 med de kjente
skuespillerne Allida Valli og Rossano Brazzi i hovedrollene. De fascistiske
myndigheter trodde at filmen ville være god anti-kommunistisk propaganda,
men det viste seg at de som laget filmen hadde klart å formidle bokens
anti-totalitære budskap: filmen var som boken like anti-fascistisk som
anti-kommunistisk. Filmen ble derfor forbudt like etter premieren. En restaurert
versjon av filmen hadde nypremiere i 1988, og fikk da en strålende mottagelse
av kritikerne. (F.eks. skrev avisen New York Newsday at dette var "One
of the best movies of 1988".) Filmen er nå tilgjengelig på video. Men We the Living var ikke Ayn Rands først publiserte
verk; i 1934 hadde skuespillet Night of January 16th urpremiere. (Dette
skuespillet er blitt en liten klassiker, og har blant annet visstnok blitt
sendt to ganger på NRKs radioteater. Det ble også oppført på Carl Johan
Teatret i 1939.) Kortromanen Anthem (på norsk som Høysang) ble utgitt i
1938; her beskriver Ayn Rand det samfunnsmessige sluttresultat av kollektivistiske
ideer. Boken stiller i samme kategori som den mer kjente 1984 (utgitt 1948)
av George Orwell. Forskjellen mellom Anthem og de mer kjente bøkene i samme
kategori er at Rand er den eneste som innser at et fullt ut kollektivistisk
samfunn ikke vil kunne opprettholde et høyt teknologisk nivå og en høy
levestandard. Høy levestandard og høyt teknologisk nivå forutsetter frihet,
og frihet og kollektivisme er uforenlige. I denne tiden var Ayn Rand ansatt som manuskriptforfater
i Hollywood, og hun skrev manus til flere filmer. Den mest fremtredende
av disse er Love Letters (1945), med Joseph Cotten og Jennifer Jones (som
ble Oscar-nominert) i hovedrollene. Filmen er basert på en (elendig) roman
av Chris Massie, men Rands manus er nærmest et originalt arbeid, og man
kan betrakte filmen som et ekte Ayn Rand-verk. Omkring 1940 engasjerte Ayn Rand seg i amerikansk politikk;
hun kjempet for at Det Republikanske Parti skulle nominere Wendell Wilkie
som presidentkandidat; han var den eneste av de aktuelle republikanske
kandidatene som støttet et fritt næringsliv. Ayn Rand holdt taler, hun
deltok i postkasseaksjoner, pakket konvolutter osv. Snart fikk hun oppdrag
som politisk taler - og hun oppdaget at hun var meget dyktig; hun klarte
å gjøre kompliserte spørsmål forståelige for et almindelig publikum. Wilkie ble nominert til å stille mot Roosevelt i presidentvalget,
men han ble mer og mer "moderat" i løpet av valgkampanjen - den
politikk han la opp fjernet seg mer og mer fra frihet og nærmet seg Roosevelts
New Deal. Derfor fortjente han ifølge Ayn Rand det store tapet han ble
påført i selve presidentvalget. Størst komersiell suksess fikk Ayn Rand med romanen The
Fountainhead. Romanen om Howard Roark ble raskt en bestselger, og er også
i dag, mer enn 50 år etter utvgivelsen, en inspirasjon til individualistiske
holdninger for millioner av mennesker verden over. I USA selger boken fremdeles
over 100.000 eksemplarer hvert år. Romanen ble i 1949 utgitt på norsk,
oversatt av Johan Hambro, under tittelen Kildens utspring, og den vakte
stor oppsikt her hjemme. Bokens tema er striden mellom kollektivisme og individualisme,
ikke i politikken, men i menneskets sinn. Opp imot den individualistiske
Roark står den kollektivistiske ideologen Ellsworth Toohey, og mellom dem
står den konforme opportunisten Peter Keating. Men den interessante konflikten
er ikke mellom disse, men mellom Roark og to andre personer som i utgangspunktet
er nesten like positive som Roark selv: Dominique Francon og Gail Wynand.
Disse to har et ideologiske utgangspunkt som ligger nært opp til Roarks,
men de har trukket andre konklusjoner: Domenique står for det syn at en
idealist ikke kan lykkes i denne verden. Derfor forsøker hun å få Roark
til å oppgi sitt ønske om å bli arkitekt, for slik å forhindre at han blir
knust av en ond verden. Wynand mener også at idealisme er umulig, og siden
han ønsker makt og prestisje, går han inn for å styre andre mennesker med
uredelige metoder. I løpet av boken dramatiseres konfliktene mellom disse
fem personene på en blendende dyktig måte, og den ender med at Roarks syn
viser seg å være det eneste riktige: den moralske måte å leve på er den
eneste som kan føre mennesket frem til målet, og målet er et produktivt
og lykkelig liv. Roark er idealist, men i motsetning til de fleste andre
idealister som er fremstilt i litteraturen er hans idealisme en idealisme
som innebærer suksess i dene verden. Ayn Rand skrev selv manuset til filmversjonen av The Fountainhead.
Filmen, som hadde premiere i 1949, ble regissert av King Vidor. Hovedrollen
som Howard Roark ble spilt av Gary Cooper, og Patricia Neal spilte Dominique.
Ayn Rands viktigste verk er gigantromanen Atlas Shrugged.
På de nesten 1200 spennende sidene fremstiller Ayn Rand sitt filosofiske
system: sansene og fornuften er eneste vei til kunnskap; etikkens formål
er å oppdage de prinsipper som setter mennesket istand til å leve et lykkelig
liv i denne verden - dette etiske ideal kalles rasjonell egoisme (rasjonell
betyr virkelighetsorientert og logisk); samfunnet må organiseres i overensstemmelse
med individers rettigheter: mennesket har ukrenkelige rettigheter utledet
av dets natur som rasjonelt vesen, og derfor må alle mellommenneskelige
forhold være basert på frivillighet; dvs. at laissez-faire-kapitalisme
er det eneste moralske og praktiske samfunnssystem. Men boken er også en meget spennende fortelling. Ifølge
vaskeseddelen handler boken om en mann som sa han skulle stanse det som
driver verden fremover - og som gjorde det. Denne personen er Ayn Rands
talerør i boken, John Galt. Hovedpersonene er allikevel Dagny Taggart,
som driver et jernbaneselskap, og Hank Rearden, som leder et stålverk.
Disse forsøker å drive sin forretningsvirksomhet i et USA som er i ferd
med å bryte sammen. Årsaken til sammenbruddet er et stadig økende antall
offentlige inngrep i økonomien, og disse inngrepene fører naturligvis til
en stadig økende lammelse av enhver produktiv virksomhet. Til tross for de hindringene som myndighetene legger i
veien for deres virksomhet, og til tross for stadig beskyldninger om at
de utbytter sine ansatte og bare tenker på profitt, forsøker Dagny Taggart
og Hank Rearden som best de kan å drive sine virksomheter; de produserer
varer/tjenester som det er etterspørsel etter, dvs. som folk trenger. Men
samtidig oppdager de omkring seg at flere og flere av samfunnets ledende
personer - forfattere, komponister, akademikere, entreprenører, oppfinnere
og industriledere - rett og slett blir borte. Det blir færre og færre igjen
av de som er istand til å holde samfunnet i gang. Etterhvert finner Dagny
Taggart og Hank Rearden ut at årsaken til at de andre industrilederne forsvinner... I boken gir også Ayn Rand er dyptborende analyse av årsakene
til hvorfor de ulike personer oppfører seg slik de gjør. Hun hevder at
til grunn ligger forskjellige etiske teorier. Den politikk som føres i
USA i boken (og i virkeligheten) bygger på altruismen som etisk ideal.
Og altruismen sier at et mennskes eneste etiske mål er å tjene andres ønsker.
Ayn Rand fastslår at en slik etisk basis nødvendigvis vil føre til økende
politikermakt og redusert frihet for enkleltindivider - og derfor til samfunnsmessig
forfall, nød og elendighet. Som alternativ setter Ayn Rand opp rasjonell
egoisme som etisk ideal: mennesket bør handle i overensstemmelse med sin
langsiktige egeninteresse. Denne etiske teorien vil, dersom den blir akseptert
av store deler av befolkningen, føre til et fritt samfunn, med fred, frihet
og voksende velstand som resultat. Ayn Rand sier også - via sitt talerør
John Galt - at hun utfordrer to årtuseners etisk tenkning. Ayn Rand gir
også den metafysiske og epistemologiske begrunnelsen for sine etiske og
politiske teorier. Som The Fountainhead ble også Atlas Shrugged en bestselger. Interessen blant Ayn Rands mange lesere for de holdninger
som kom til uttrykk i romanene øket sterkt på slutten av 50-tallet, og
det var et sterkt ønske om en systematisk fremstilling av hennes filosofi.
Som et svar på dette ønsket ble For the New Intellectual utgitt i 1961.
Denne boken inneholder de filosofiske utdrag fra romanene, og et nytt essay
om filosofiens rolle i historien. I denne boken gir også Ayn Rand sin filosofi
et navn: hun kaller den Objektivismen. I 1962 begynte utgivelsen av The Objectivist Newsletter.
Dette newsletteret ble utvidet til tidsskriftet The Objectivist i 1966.
Her ble det publisert artikler som analyserte aktuelle problemstillinger
med utgangspunkt i Objektivistiske prinsipper. Ikke bare Ayn Rand, men
også andre Objektivister bidro med artikler, blant dem Alan Greenspan (som
nå er sjef for Federal Reserve i USA), Leonard Peikoff og George Reisman.
The Objectivist hadde i enkelte år et opplag på mer enn 30.000 eksemplarer.
Flere av artiklene som opprinnnelig ble skrevet for disse tidsskriftene,
ble etterhvert samlet i bøker hvor artiklene ble ordnet etter tema: The
Virtue of Selfishness (essays om etikk, 1964), Capitalism: The Unknown
Ideal (om politisk filosofi, 1966) og The Romantic Manifesto (om estetikk,
1970). (The Objectivist skiftet i 1971 format og ble til The Ayn Rand Letter,
som utkom frem til 1976.) I The Virtue of Selfishness fremstiller Ayn Rand den hele
og fulle begrunnelsen for rasjonell egoisme som etisk prinsipp: Etikken
setter opp prinsipper for handling. Men hvorfor handler mennesket? Ultimativt
for å opprettholde sitt liv. Menneskets liv er derfor en objektiv verdistandard
(objektiv betyr basert på virkeligheten og begrunnet av fornuften i overensstemmelse
med logikken lover). Denne verdistandarden er begrunnet med utgangspunkt
i virkeligheten; i det faktum at mennesket må handle for å overleve. Skal
det overleve må det oppnå moralske verdier (alt som fremmer mennesket liv
er moralske verdier), og det er den som handler som selv må kunne nyte
godt av det han oppnår. Alle andre etiske teorier har verdistandarder som
er reelt sett ubegrunnede: adlyd "Gud" eller kongen eller staten
eller loven. Et av filosofiens viktigste problemstillinger er hva er
sammenhengen mellom det som eksisterer og det vi tenker. Det er begreper
vi har i vår bevissthet når vi tenker, og spørsmålet om sammenhengen mellom
begrepene og det som eksisterer er derfor et av de aller viktigste områdene
innen filosofien. Er det en objektiv sammenheng mellom begreper og virkeligheten,
er vår tenkning objektivt knyttet til virkeligheten. Er det ikke noen objektiv
sammenheng, er det heller ingen objektiv sammenheng mellom tenkning og
virkelighet. Dette klassiske filosofiske spørsmålet tok Ayn Rand opp
i en artikkelserie i The Objectivist i 1966/67 med tittelen Introduction
to Objectivist Epistemology. Serien ble senere utgitt i bokform i 1979.
Kort tid etter at artikkelserien var publisert, ble det arrangert seminarer
hvor Ayn Rand diskuterte sin begrepsteori med en gruppe fagfilosofer. Utskrifter
fra disse diskusjonene ble publisert i en nyutgave av Introduction to Objectivist
Epistemology i 1990. Ifølge Ayn Rand er begreper objektive: ting vi observerer
blir klassifisers i overensstemmelse med egenskaper tingen har. Alt som
klassifiseres under samme begrep har de samme kvalitative egenskaper, mens
det er kun de kvantitative som varierer. (Mer om dette i Ayn Rands bok.)
Tradisjonell filosofi idag har gitt opp å finne en rasjonell begrepsteori:
praktisk talt alle akdemikere er nominaliser, dvs. de hevder at det ikke
finnes noen objektiv sammenheng mellom det vi observerer og det vi tenker. Det ble også utgitt flere essaysamlinger i tillegg til
de som er nevnt ovenfor: The New Left: The Anti-Industrial Revolution (1971)
er spesielt rettet inn mot studenter, og her finnes essays om amerikansk
pedagogikk, den nye venstresidens ("The New Left") ideologi,
og en drepende analyse av den begynnende miljøbevegelsen. Philosophy: Who
Needs It (1982) inneholder essays sentrert omkring menneskerts behov for
filosofi. The Voice of Reason (1989) inneholder en rekke foredrag, og The
Ayn Rand Column (1991) innholder alle de artikler Ayn Rand skrev for sin
faste spalte i Los Angeles Times i 1962. Spesielt fascinerende er The Early Ayn Rand (1984) som
inneholder alle de skjønnlittereære verk som ikke tidligere var blitt utgitt.
Her er rene øvelsesstykker, her er Red Pawn (omtalt ovenfor), her er flere
sider som Ayn Rand utelot fra den endelige utgaven av The Fountainhead,
og her er også en ypperlig kriminalgåte, skuespillet Think Twice. Under den sosialistiske perioden i Ayn Rands hjemland
var hennes verker selvsagt forbudt, men etter sosialismens sammenbrudd
er en bok med utdrag av hennes verker utgitt på russisk under tittelen
The Morality of Individualism (1993). Bokens førsteopplag på 5000 eksemplarer
ble utsolgt i løpet av få dager; kjøperne var i hovedsak studenter ved
Universitetet i Moskva. I 1994 ble også We the Living utgitt på russisk. Ayn Rands ideer beynte å få betydelig innflydelse allerede
på 60-tallet, men i årene etter hennes død i 1982 har individualistiske
ideer stadig fått større og større betydning over store deler av verden.
Det er nå alminnelig anerkjent at kapitalismen beseiret sosialismen på
det praktiske nivået - men det er Ayn Rand som har gitt kapitalismen dens
moralske basis, og også dette er i ferd med på bli anerkjent av etablerte
filosofiske miljøer. Ikke bare taes Ayn Rand som nevnt med i flere og flere
amerikanske filosofilærebøker; f.eks. er hun i en fersk amerikansk lærebok
i filosofi omtalt som "a leading figure in American political and
literary circles" (Feinberg(ed): Reason and Responsibility, 8th ed,
Wadsworth 1993, s.506). Også i Norge blir hun ansett som kapitalismens
fremste forsvarer: F.eks. har professor Hjalmar Hegge kalt henne "vår
tids kapitalismes fremste ideolog" (Hegge: "Frihet, individualitet
og samfunn", UiO 1985, s.287). Selv om Ayn Rand skapte originale og viktige bidrag i
alle filosofiens grener, er det foreløpig som politisk filosof hun er mest
kjent. Antallet intellektuelle som er mer eller mindre påvirket
av Ayn Rand øker jevnt, og dette vil i årene fremover føre til at det vil
bli utgitt flere og flere bøker som analyserer de forskjelligste temaer
med utgangspunkt i Objektivistiske prinsipper. Flere slike bøker er allerede
utgitt. Ayn Rands fremste elev, Leonard Peikoff, utga i 1982 The Ominous
Parallels, en analyse av de filosofiske årsakene til nazismen i Tyskland,
og samtidig en advarsel mot en tilsvarende utvikling i USA. Ifølge Objektivismen
er det filosofiske grunnideer som styrer historiens gang. Dersom folk flest
godtar ufornuft, altrusime og kollektivisme (disse ideene hører nødvendigvis
sammen), vil resultatet uunngåelig bli ufrihet, politikerstyring, forfall
og diktatur. Den eneste måten å få gjennomført frihet - som nødvendigvis
medfører fred og velstand - er at folk flest godtar de ideer som friheten
bygger på: fornuft, rasjonell egoisme og individers rettigheter. Peikoff har også skrevet den systematiske fremstillingen
av Objektivismen som et integrert og hierarkisk oppbygget filosofisk system:
Objectivism: The Philosophy of Ayn Rand (1991). Objektivismen er et konsistent filosofisk system, og er
det eneste system som forfekter fornuft, egoisme og individers rettigheter,
dvs. politisk frihet. Siden sansene og fornuften er eneste vei til kunnnskap,
tar Objektivismen avstand fra enhver form for mystisme, religion og ufornuft.
Siden det er etisk høyverdig for mennesket å forsøke å leve et godt liv,
tar Objektivismen avstand fra enhver form for selvoppofrelse som etisk
ideal. Siden individer har full rett til å styre sine egne liv, tar Objektivismen
tar avstand fra enhver form for tvang i mellommenneskelige forhold. Objektivsmen
står altså for full politisk frihet: statens oppgave skal kun være å beskytte
individers rettigheter (dvs. drive politi, domstoler og militært forsvar).
Alle andre oppgaver skal utføres av private. I dagens situsajon hvor politikernes
makt øker og øker, hvor all produktiv virksomher i større og større grad
lammes av ent stadig økende antall lover, regler og forordninger, er Objektivismen
den eneste medisin som kan gjøre samfunnet friskt. ©Vegard Martinsen 2000 |