Praktisk talt hver eneste artikkel som publiseres om Ayn Rand i tradisjonelle aviser
og tidsskrifter inneholder påstanden om at hun er nietzscheaner, eller at det er
vesentlige likhetspunkter mellom Rand og Nietzsche. Eksempelvis påstår
Morgenbladets redaktør Truls Lie i sin omtale av den norske utgaven av Atlas
Shrugged, De som beveger verden, at «Ayn Rand har lest Nietzche» og at «slik
Nietzsche anbefalte «overmennesket» å riste av seg parasittene, skaper de som
beveger verden sitt eget Atlantis...» (Morgenbladet 26/1-2001).
Tilsvarende finner man i anmeldelsen av samme bok i Klassekampen
31/3-2001 påstanden om at «Rands moralkonsept ligger tett opp til Nietzsches. Som
Nietzsche lengter hun etter rovdyret i mennesket. «Overmennesket» er de
funksjonsdyktige - bare de er hevet over altruismen og den konvensjonelle moralens
åk». (Anmeldelsen er skrevet av biologiprofessor Dag Hessen).
Også idehistorikeren Gunnar Schrøder Kristiansen trekker en tilsvarende
parallell i sin artikkel i Samtiden nr 5-6/2000: «...objektivismens tanker om politikk
ligger ikke langt unna Nietzsches aristokratiske, politiske teori. Begge gikk inn for
elitestyre, og begge var antidemokrater. Rand var også tydelig inspirert av Nietzsches
teori om «overmennesket», men hos henne er de blitt til «heroiske skikkelser». Både
Roark og Galt er personifiseringer av objektivismens viktigste ideer, og samtidig
gode eksempler på das Ubermensch i nietzscheansk forstand» (s. 47).
Denne påståtte parallellen mellom Rand og Nietzsche bygger i hovedsak på
en oppfatning om at Nietzsche som filosof forfektet egoisme, at han hevdet at man
bør leve sitt liv i høyeste potens, at man bør leve kraftig og intenst, at man i handling
bør følge sin egen vilje, og at man bør leve uavhengig av de tradisjoner og normer
som tilfeldigvis finnes i samfunnet omkring en. Man bør også, ifølge denne versjonen
av Nietzsches filosofi, arbeide med seg selv ved å forsøke å forbedre seg og utvikle
seg til å bli et bedre menneske enn man er idag, og målet er å bli et «overmenneske».
Videre ligger det i denne tolkningen av Nietzsche at ikke alle mennesker er i stand til
dette - de fleste mennesker er konforme, tradisjonsbundne, og forsiktige i sin livsførsel,
mens enerne, de sterke, de som er i stand til å overvinne svakheter i seg selv,
de tilhører et aristokrati og er hevet over vanlige normer og regler.
Et annet velkjent element hos Nietzsche er hans motstand mot kristendommen,
han beskrev den som en «fattigmannsplatonisme», og som et komplott av de svake for
å ta rotta på de sterke. Videre er Nietzsche motstander av både velferdsstat
(«et mangehodet uhyre») og demokrati.
Men den som tror at dette er Nietzsches filosofi, tar feil. Dersom man skal
fremstille Nietzsches filosofi, må man gjengi et representativt utvalg av hans ideer, og
dersom man gjør det vil man se at fremstillingen ovenfor må suppleres med poenger
som gjør at bildet blir helt annerledes. Og da vil enhver lett se at det er ingen
likhetspunkter mellom filosofiene til Rand og Nietzsche. Ikke bare vil man se at det
ikke er likhetspunkter, man vil også oppdage at disse to filosofene fundamentalt sett
står på motsatt side av det filosofiske spektrum: de har diametralt motsatte
standpunkter i alle viktige filosofiske spørsmål.
La meg først nevne at Nietzsche er en meget usystematisk filosof, og at man
derfor kan finne støtte for innbyrdes motstridende standpukter i hans verker - det sies
ganske treffende om Nietzsche at han systematisk motsier alt han sier. Enhver kan
således plukke gode enkeltstandpunkter fra ham og gjøre disse til en del av sin
filosofi. Men det vi skal se på her er Nietzsches filosofi. Nietzsches filosofi er det
filosofiske system som er kjernen i det som kommer frem i de bøker hvor han står
som forfatter. Som nevnt er Nietzsche en uklar skribent - og han var selv
oppmerksom på dette. Det påståes at han skrev Beyond Good and Evil for å tydeliggjøre
det han hadde forsøkt å si i Thus Spoke Zarathustra, og at han skrev On the
Genealogy of Morals for tydeliggjøre det han hadde forsøkt å si i Beyond Good and
Evil.
Men det finnes et par virkelige likhetspunkter mellom Rand og Nietzsche: et
av dem er at begge er ypperlige skribenter, begge er i stand til å skape klare og
treffende formuleringer. Ayn Rand har selv (i forordet til The Fountainhead)
oppsummert dette slik: «As a poet, [Nietzsche] projects at times (not consistently) a
magnificient feeling for man’s greatness, expressed in emotional, not intellectual
terms».
Alle som har lest Nietzsche kan bekrefte at man hos ham stadig kan finne
ypperlige poenger og formuleringer. Noen få eksempler: «den edle sjel føler ærfrykt
for seg selv», «å tro betyr at man ikke ønsker å vite det som er sant», «det som ikke
ødelegger meg gjør meg sterkere», «gi ikke avkall på helten i din sjel»,
«kristendommen er en forbrytelse mot livet», «Platon var feig i forhold til
virkeligheten», «det som ødelegger Europa er to ting: alkohol og kristendom», «skal
du besøke en kvinne - ta da med deg en pisk», og (i en noe redigert form) «det
samfunn som ikke engang vil straffe sine kriminelle er dømt til undergang». Selv om
både Rand og Nietzsche var svært dyktige til å formulere seg, og selv om det finnes
noen enkeltstående, isolerte, likhetspunkter, er dette langt fra nok til å hevde at deres
filosofier er like. Det vi skal gjøre her er altså å vise at det ikke finnes likhetstrekk
mellom filosofiene til Rand og Nietzsche.
Siden Nietzsche er inkonsistent i de derivative grenene, må man si at hans
virkelige mening er de standpunkter som er i samsvar med hans standpunkter i de
fundamentale grenenene. Dette fordi filosofi er et hierarkisk oppbygget fag; en
persons virkelige standpunkter innen etikk og sosial filosofi (politikk) vil være
bestemt av hans standpunkter innen metafysikk og epistemologi. Selv om Nietzsche
altså er selvmotsigende i de derivative grenene, finnes det allikevel en kjerne av
konsistente standpunkter, og det er dette som er Nietzsches filosofi.
Vi må derfor begynne med en fremstilling av Nietzsches metafysikk og
epistemologi.
METAFYSIKK
«The total character of the world, however, is in all eternity chaos - in the sense not
of lack of necessity but of a lack of order, arrangement, form, beauty, wisdom, and
whatever other names there are for esthetic anthropomorphisms» sier Nietzsche (The
Gay Science, 3,109). Om mennesker: ««the doer» is merely a fiction added to the
deed» (Geneaology of Morals, 1,13). «What is basic is not that which acts, but
activity itself» (sitert i The Objectivist Forum, feb 86, s 12).
Det går tydelig frem av dette at Nietzsche er heraklitianer: det primære som
eksisterer er prosesser, ikke objekter eller entiteter. Nietzsche hevder at virkeligheten
er «a monster of energy...a sea of forces flowing and rushing together, eternally
changing, a becoming that knows no satiety, no disgust, no weariness ... [an] eternally
self-creating, self-destroying world...» (fra Will to Power, sitert i TOF, feb 86, s 13.)
Denne metafysikken finner man bekreftet flere andre steder, f.eks i The Gay
Science: «We have arranged for ourselves a world in which we can live - by positing
bodies, lines, planes, causes end effects, motion and rest, form and content, without
these articles of faith nobody can endure life. But that does not prove them» (3,121).
Fakta er altså ifølge Nietzsche trosartikler. Og han sier også at fysikkens lover ikke
er fakta, de er kun tolkninger (Beyond Good and Evil, 22).
Dette viser tydelig at Nietzsches metafysikk er heraklitiansk: det primære er
prosesser, kaotiske prosesser. Dette er selvsagt det helt motsatte syn av det Ayn Rand
har- det Objektivistiske syn er at virkeligheten primært består av gjenstander,
objekter, og at disse eksisterer uavhengig av noens bevissthet. Videre er disse
objektene bestemte, de har identitet. Det Objektivistiske syn innebærer at årsaksloven
gjelder, og den gjelder selvsagt uten unntak. Den fysiske virklighet er derfor
harmonisk og i prinsippet forutsigbar. Dette er stikk i strid med Nietzsches
metafysikk.
MENNESKETS FRIE VILJE
Innen metafysikken hører også spørsmål om menneskets frie vilje hjemme. Det
Objektivistiske synet er at mennesket har fri vilje, og denne egenskapen er evnen
mennesket har til selv å styre sin bevissthet. Mennesket styrer sin bevissthet, og
gjennom de valg man foretar på basis av hvordan man styrer sin bevissthet, skaper
ethvert menneske sin personlighet. Fri vilje er altså primært muligheten til å styre sin
bevissthet - muligheten til å tenke (finne sannhet); eller til bevisst å unnlate å søke
sannhet, det som Ayn Rand kaller «evasion». Fri vilje innebærer at man kan styre sin
bevissthet for å oppdage og analysere og forstå verden. På basis av dette kan
mennesket så foreta reelle valg mellom reelle alternativer. Ens syn på fri vilje henger
altså intimt sammen med ens syn på bevissthetens muligheter, og på tenkningens
oppgave.
Nietzsches syn på vilje er helt annerledes enn Ayn Rands, for å si det
forsiktig. Verden innenholder ifølge Nietzsche viljekvanta (her er Nietzsche sterkt
påvirket av Schopenhauer), og disse viljekvantaene søker makt. I noen tilfeller er
ansamlinger av slike kvanta mer vellykket enn i andre, og disse ansamlingene er de
mennesker som Nietzsche kaller de sterke («the masters» i de engelskspråklige
utgavene av Nietzsches bøker). «Vilje» er altså hos Nietzsche selvstendige krefter
som er primære eksistenter. Nietzsches «vilje» er altså noe helt annet enn den
egenskap mennesket har til å fokusere sin bevissthet.
Siden Nietzsche så ofte snakker om viljen og ofte sier at man skal følge viljen,
så er det lett å tolke Nietzsche dithen at han hevder at mennesket har fri vilje, men på
basis av det ovenstående skulle det være lett å se at dette er feil. Nietzsches syn er at
«vilje» er en metafysisk kraft som finnes i mennesker, og dette synet er i fullt samsvar
med hans heraklitianske metafysikk. «Vilje», ifølge Nietzsche, er altså ikke den evne
mennesket har til å styre seg selv.
La meg gjengi noen sitater som viser at ifølge Nietzsche har mennesket ikke
evnen og muligheten til å foreta valg og til å skape sin personlighet.
«One cannot erase from the soul of a human being what his ancestors liked
most to do...It is simply not possible that a human being should not have the qualities
and preferences of his parents and ancestors in his body...» (Beyond Good and Evil,
264). «It is certain that one's innermost nature gradually disciplines one's whole being
into unity ... [in order to serve] that mission whose involuntary custodian we are...»
(Beyond Good and Evil, 264). «There is only nobility of birth, only nobility of blood
.... For spirit alone does not make noble, rather there must be something to ennoble
the spirit - what is then required? Blood.» (fra Will to Power, sitert i TOF, apr 86, s
9). Man kan lett se kontrasten med Ayn Rand ved å sammenligne med hennes
formulering om at «man is a being of self-made soul».
I Genalogy of Morals (1. essay, sec 13) finner man en seksjon hvor Nietzsche
sammeligner de sterke med rovfugler som spiser lam - og hans poeng er at lammene
ikke kan kritisere rovfuglene for dette, de handler jo bare i overensstemmelse med sin
natur. Nietzsche sammenligner altså de sterkes handlinger med dyrs handlinger, og
dyr har ikke fri vilje.
Som nevnt er Nietzsche på dette punktet sterkt påvirket av Schopenhauer,
men det er en interessant forskjell mellom disse to: Schopenhauer hevdet at man
burde forsøke å dempe viljens betydning, at man burde forsøke å la være å følge den -
Schopehauer var pessimist og hevdet at dersom man forsøker å følge sin vilje vil man
alltid mislykkes og bli skuffet. Nietzsche hevder i motsetning til dette at man bør
forsøke å følge sin vilje. (Begår Nietzsche en selvmotsigelse ved å si hva mennesker
bør gjøre? Ja, men mennesket har fri vilje, og selv determinister er egentlig klar over
dette. Selv om de forsøker å fornekte dette, vil de implisitt måtte godta dette faktum,
og enhver determinist kommer således med oppfordringer om hva mennesker bør
gjøre.)
La meg også gjengi følgende fra en kommentator: «..Nietzsche proposes that
everything in the universe is subject to a blind, necessary, impersonal force. «Free
will» is a chimera.» (Zeitlin: Nietzsche, Polity Press 1994, s 142). Zeitlin hevder altså
at for Nietzsche er forestillingen om fri vilje kun et drømmespinn.
EPISTEMOLOGI
Som kjent hevder Ayn Rand at fornuften er menneskets eneste metode for å oppnå
(abstakt) kunnskap: «Reason is man’s only means of knowledge», og at man derfor
bør være rasjonell. Hva er så Nietzsches syn på dette punktet?
Nietzsche legger ikke bare liten vekt på rasjonell tenkning, han er til og med
motstander av rasjonalitet! I Thus Spoke Zarathustra finner man følgende: «With all
things one thing is impossible - rationality» (Penguin 1969, s 186). Videre, et sted
omtaler Nietzsche bevisstheten som «[man’s] weakest and most fallible organ»
(Geneaology of Morals 2,16). Og allerede i The Birth of Tragedy, hans første verk,
finner man følgende: «the unshakeable faith that thought, employing the guiding
thread of causality...is capable of knowing being...is a profound illusion» (sec 15).
Man kan også finne en sterk indikasjon på Nietzsches avstand til fornuften i
måten han skriver på: han argumenterer praktisk talt aldri, han gir aldri begrunnelser
for sine påstander, han bare fremsetter dem. En rasjonell person vil selvsagt gi
logiske argumenter som begrunnelse for sine påstander.
Hvilket alternativ til fornuften fremsetter så Nietzsche? Her er det forskjell på
de sterke og de svake - det er ifølge Nietzsche de svake som må ta til takke med
fornuften. En kommentator har oppsummert det slik: Rasjonelle diskusjoner «are a
last resort, a last-ditch device in the hands of those who possess no other weapon.
Reason is a weapon of the weak and impotent, a weapon which the powerful do not
need since they simply enforce their will ... Reason is a form of spiritual revenge
from the rabble.» (Zeitlin, s 137).
Det Nietzsche påstår er viktig er instinkt, men dette er kun for de sterke; det
er de svake som må ta til takke med fornuft. Zeitlin beskriver dette slik: «For
Nietzsche,.. rationality ..constitues decadence. Rationality stands in opposition to the
instincts, and is therefore a sign of sickness, not health» (s 138).
Nietzsches syn på rasjonalitet og fri vilje kan man finne bekreftet en rekke
forskjellige steder. Her fra et oppslagverk på Internett (Sofies verden): «[Ifølge
Nietzsche er det slik at] menneskets handlinger trenger ikke noen begrunnelse. Våre
egenskaper er vår skjebne. De skyldes verken Gud, samfunnet, foreldre eller oss selv.
Nietzsche mente ingen er ansvarlig for at han eller hun er til, for sine egenskaper eller
livsbetingelser. I Slik talte Zarathustra gjør han seg til talsmann for et syn han kaller
«amor fati» (kjærlighet til skjebnen). Individets skjebne er forbundet med alle tings
skjebnebestemthet. Det er denne erkjennelsen som er den store frigjøringen.»
....«Nietzsche argumenterte ofte mot bestemte persontyper. For ham var det
viktigere hvem som fremsatte en påstand enn det personen sa. Nietzsche var av den
oppfatning at verdien av påstandene var avhengig av makt og rang hos den personen
som uttrykte dem. Han hadde ingen tiltro til fornuft og rasjonalitet som selvstendige
faktorer. Fornuftige argumenter kan ikke påvirke prosessene som ligger til grunn for
de ulike vurderingene, mente han. Målet med hans mistenksomhet var å finne ut
hvilke lidenskaper som er virksomme i hvert enkelt tilfelle. Er de akseptable eller
uakseptable uttrykk for «viljen til makt»? (Slutt sitat her.)
Nietszche kan ikke beskrives på annen måte enn at han dyrket følelser og
instinkter, og instinktene har vi motatt fra våre forfedre: hans syn er at vi bør handle i
samsvar med det våre følelser og instinkter forteller oss. Dette er den rake
motsetningen til Ayn Rands syn: vær rasjonell, baser deg på fakta, vær logisk.
ETIKK
Innen etikk hevder Nietzsche dels at man skal leve intenst, at man skal følge sin vilje,
at man skal leve farlig og ta sjanser - et trygt liv er ikke hans ideal. Hans idealer er
ikke bare tenkere og intellektuelle som Shakespeare, Goethe, og Beethoven, men
også maktpolitikere som Alkibiades, Ceasar, og Napoleon. Man kan imidlertid også
finnes steder hos Nietzsche hvor det ser ut som om hans ideal er et asketisk, ensomt
liv.
Det Objektivistiske synet er selvsagt annerledes: man bør leve intenst, men
ikke ta sjanser eller leve farlig uten at det er en svært god grunn til det. Det
Objektivistiske ideal er en Howard Roark og en John Galt, rasjonelle mennesker som
skaper verdier. Det er stor avstand mellom de Objektivistiske idealene og Nietzsches
idealer: militære erobrere som Caesar og kyniske maktpolitikere som Alkibiades.
Også Nietzsches ideal om et asketisk liv i ensomhet er meget langt fra det
Objektivistiske ideal.
Objektivismen forfekter produktivt arbeid som det sentale i et menneskes liv,
den viktigste aktiviteten er å bruke sine evner i verdiskapende virksomhet. Dette er
også noe som er helt fremmed for Nietzsche.
Det bør også nevnes her at Nietzsche påstår at han er motstander av moral - et
sted lar han sitt talerør Zarathustra si at mennesket bør være ondt («The most evil is
necessary for the Superman’s best», Penguin, s 299) . Men det han mener med dette
er antagelig kun at han er motstander av den moral som sier at mennesket bør tjene
andre. Ayn Rand var også motstander av den moral som sier at man bør tjene andre,
men det hun gjorde var å utvikle en alternativ moralteori - og et filosofisk system -
som i detalj beskriver hvordan man virkelig kan tjene seg selv.
Når professor Hessen skriver at «Nietzsche lengter ...etter rovdyret i
mennesket» så er dette korrekt. Men når han sier at det samme gjelder for Ayn Rand,
så er det en helt vanvittig feilfremstilling. Av betydelige filosofer er Ayn Rand ikke
bare den første, hun er også den eneste som hevder at alle mellommenneskelige
forhold bør være frivillige; at initiering av tvang mellom mennesker er forkastelig.
Hun er den eneste betydelige filosof som hevder at samfunn bør organiseres slik at
individers rettigheter skal respekteres - det som er det korrekte er således det stikk
motsatte av det Hessen påstår: Ayn Rand er den første filosofi som hevder at
mennesker ikke bør leve som rovdyr.
POLITISK FILOSOFI
I forhold til andre mennesker hevder Ayn Rand at alt samkvem bør være frivillig -
sammfunn bør derfor organsieres slik at individers rettigheter respekteres. Også dette
er stikk i strid med Nietzsches syn; han hevder jo at noen er født til å herske og at
andre er født til å være slaver, og at rettigheter/kontrakter ikke skal legge noen
restriksjoner på de sterke: Nietzsches ideal er «he who can command, he who is by
nature «master», he who is violent in act and bearing - what has he to do with
contracts?» (Geneaology of Morals, 2,17). Videre, den sterke er «a man to whom
nothing is forbidden» (Twilight of the Idols, Penguin 1990, s 114).
Formålet ifølge Nietzsche er at de sterke skal skape/utvikle seg til
overmennesker, og i denne prosessen er det ingen restriksjoner på hvordan de sterke
kan bruke andre mennesker med dette som formål. Dette er bakgrunnen for det som
kommer til uttrykk i følgende sitater:
«The beginnings of everything great on earth [are] soaked in blood
thouroughly and for a long time» (Genealogy of Morals, 2,6). (Det store som skal
komme er overmennesket.)
«[Freedom is] that one is prepared to sacrifice human beings for one's cause»
(fra Twilight of the Idols, sitert i TOF, apr 86, s 8). «...one must learn to sacrifice
many and to take one's cause seriously enough not to spare men» (fra Will to Power,
sitert i TOF, apr 86, s 8). «For the preservation of society, for making possible higher
and higher types - the inequality of rights is the conditon» (sitert i TOF, apr 86, s 9).
«[Some men] are sculptors - and the rest are merely clay compared to them» (sitert i
TOF, apr 86, s 8). De sterkes budskap til de svake: «Thou shalt obey, someone, and
for long: else thou wilt go to ruin ... this seems to me to be the only moral imperative
of nature» (sitert i TOF, apr 86, s 9).
Nietzsche var tilhenger av slaveri: «we must accept this cruel-sounding truth,
that slavery is of the essence of culture» (sitert i TOF, apr 86, s 9, skrevet da
Nietzsche var 27 år gammel - men man kan legge til her at Nietzsche også var
motstander av kultur). Også om slaveri: «a society that believes in the long ladder of
an order of rank and differences of value between man and man ... needs slavery in
some sense or another " (Beyond Good and Evil, 257, skrevet da Nietzsche var 43 år
gammel - Nietzsche var altså tilhenger av slaveri hele sitt liv). La meg også poengtere
at slaveri for Nietzsche ikke betyr intellektuell avhengighet eller konformitet. «The
essential charactetistic of a good and healthy aristocracy [includes].... that it accepts
with a good conscience the sacrifice of untold human beings who for its sake must be
reduced and lowered to incomplete human beings, to slaves, to instruments» (Beyond
Good and Evil, 258).
Disse sitatene viser dog at Nietzsches filosofi på enkelte punkter er konsistent:
hans syn om at noen mennesker er født til å være slaver og at noen er født til å herske
- «there is only nobility of birth» - er selvsagt i samsvar med hans determinisme.
La meg tilføye her at «overmennesket» er ikke de samme som «den sterke» -
de sterke finnes nå, men disse skal utvikle seg til overmennesker en gang i fremtiden.
(Hvorvidt det er individer som skal utvikle seg til overmennesker, eller om det skal
utvikles en rase av overmennesker er et av de mange punktene hvor Nietzsche er
uklar.) Kommentatorer blander ofte sammen «den sterke» og «overmennesket», f.eks.
gjør både Hessen og Kristiansen dette i de to gjengitte sitater i denne artikkelens
innledning.
DEMOKRATI
Men hva med demokrati - Gunnar Schrøder Kristiansen hevdet jo i den nevnte
artikkelen at det er et likhetspunkt mellom Rand og Nietzsche at begge er
motstandere av demokrati. Men det viktige poeng som Kristiansen utelater er at de er
motstandere av demokrati fra diametralt motsatte utgangspunkter: Nietzsche ønsker
at det ikke skal være noen begrensninger på de sterkes rett til å tråkke på de svake,
mao. de sterke skal ikke være bundet av noe som helst, heller ikke av
flertallsbeslutninger. Rand er antidemokrat fordi hun ønsker å sikre frihet, dvs. hun
ønsker å sikre hvert enkelt individ mot alle former for overgrep (initiering av tvang),
også når de er demokratisk vedtatt. Rands syn er altså at ingen har rett til å krenke
andres rettigheter, heller ikke et flertall har rett til dette.
På bakgrunn av dette ser man at tolkningen av Nietzsches filosofi i
begynneslen av denne artikkelen må suppeleres med følgende punkter hvis det er
Nietzsches filosofi man skal gi et bilde av: Det er viljen, en metafysisk kraft, som
styrer mennesket, det er ikke mennesket som styrer seg selv; man bør følge sine
følelser og sine instinkter; man har - hvis man tror at man tilhører de sterke - all
moralsk rett til å bruke og utnytte andre mennesker; og det er ingen grunn til å la
være å initiere bruk av tvang overfor andre mennesker dersom man føler at man på en
eller annen måte kan tjene på det.
ANDRE TOLKNINGER
Tolker jeg Nietzsche feil? Er det ikke slik at all hans idolisering av strid og krig -
f.eks. «I welcome all signs that a more manly, warlike age is about to dawn...» (Gay
Science, 4, 283) kun er fargerike beskrivelser av en strid mellom ideer - han sier jo
samme sted at han snakker om en tid hvor mennesker «will wage wars for the sake of
ideas and their consequences», og han oppforder til å «live at war with your peers and
yourself. Be robbers and conquerors as long as you cannot be rulers and professors,
you seekers of knowledge» (uthevet her).
Men med alle formuleringene om blodsutgydelse, om ulikhet, om å ofre
andre, om at noen mennesker er leire som skal formes av de sterke, er det vanskelig å
godta at alt dette kun er bilder på intellektuell strid. Spesielt når Nietzsches
idealmennesker ikke bare inkluderer intellektuelle som Shakespeare og Beethoven,
men også kyniske maktmennesker som Alikibiades, Julius Caesar og Cesare Borgia
(som fjernet politiske motstandere ved å forgifte dem). Dessuten er hans formulering
om at krig er å foretrekke fremfor fredsdomstoler - etableringen av «international
peacecourts instead of war» er et tegn på «declining life» (Geneaology of Morals,
3,25) - ytterligere et tydelig tegn på at det virkelig er voldelig strid han mener.
Som kjent betraktet nazistene Nietzsche som en filosofisk åndsfader for den
nazistiske filosofien, og de fleste som idag er påvirket av Nietzsche forsøker å
benekte at det finnes noe grunnlag for denne holdningen, de hevder at nazistene
forvrengte Nietzsche. Men selv blant dem som forsøker å tolke Nietzsche på en minst
mulig nazistisk måte, innrømmes det at Nietzsches syn var at «the gulf between some
men and others is more significant than [the gulf] between man and animal»
(Kaufmann i Nietzsche: Philosopher, Psychologist, Antichrist). Så det var ikke behov
for store forvrengninger for å gjøre Nietzsche til en proto- nazist.
Mitt syn er at de som velger kun å se på Nietzsches formuleringer som sterke
og kraftfulle bilder på intellektuell strid, de føler seg tiltrukket av deler av det
Nietzsche har skrevet, plukker ut dette og ignorerer det andre. Dette er en
fremgangsmåte som er akseptabel når man skal danne seg sin filosofi, men det er helt
feil å fremstille et slikt selektivt utvalg av Nietzsche som Nietzsches filosofi.
KONKLUSJON: INGEN LIKHETER
La meg konkludere med å hevde at på bakgrunn av dette er det lett å se at det ikke er
noen likheter mellom filosofiene til Rand og Nietzsche? Det finnes likheter mellom
disse to kun på følgende to punkter: det er en viss likhet i litterær stil - både Rand og
Nietzsche skriver kraftig og godt. Det andre likhetspunktet er at enkeltavsnitt hos
Nietzsche isolert sett kan være i samsvar med Rands ideer - men slike paralleller
finnes ikke bare mellom Nietzsche og Rand, slike paralleller kan man finne mellom
alle filosofer, f.eks. finnes det slike paralleller mellom Rand og Kant, og mellom
Rand og Hobbes.
Men filosofi er et integrert og integrerende og hierarkisk oppbygget fag - de
ulike grenene metafysikk, epistemologi, etikk og sosial filosofi (og estetikk) må sees i
sammenheng, og av denne grunn kan man ikke legitimt hevde at det finnes likheter
mellom filosofiene til Rand og Nietzsche, like lite som det finnes likheter mellom
filosofiene til Rand og Kant, og like lite som det finnes likheter mellom filosofiene til
Rand og Hobbes. Skal man finne en filosofi som ligner på Objektivsmen, så finner
man den hos Aristoteles. Det er uholdbart å løsrive isolerte enkeltpunkter fra ett av
filosofiens områder og så betrakte disse fullstendig urelatert til de andre områdene,
og det er dessverre slik mange som diskuterer Nietzsche - eller sammenhengen
mellom Rand og Nietzsche - gjør. Derfor er konklusjonene disse kommer frem til
uholdbare.
La meg helt til slutt gjengi Ayn Rands beskrivelse av Nietzsche fra For the
New Intellectual: «Nietzsche’s rebellion against altruism consisted in replacing the
sacrifce of oneself to others by the sacrifice of others to oneself. He proclaimed that
the ideal man is moved, not by reason, but by his «blood», by his innate instincts,
feelings and will to power - that he is predestined by birth to rule others and sacrifice
them to himself, while they are prediestined to be his victims and slaves - that reason,
logic, principles are futile and debilitating, that morality is useless, that the
«superman» is «beyond good and evil», that he is a «beast of prey» whose ultimate
standard is nothing but his own whim».
Dette er en perfekt oppsummering av Nietzsches filosofi. Og det skulle nå
være lett å se at det ikke finnes noen likhetspunkter mellom filosofiene til Nietzsche
og Rand.